Czym jest windykacja telefoniczna?
Prawo

Czym jest windykacja telefoniczna?

Przedsiębiorcy bardzo często borykają się z niezapłaconymi na czas fakturami przez ich kontrahentów. Również firmy pożyczkowe narzekają, że klienci nie dokonują płatności w terminie. Wtedy najczęściej sięgają oni po narzędzia, jakie daje im windykacja należności. Windykacja wierzytelności ma bowiem na celu odzyskanie długów. Jednym z jej rodzajów jest windykacja telefoniczna. Czym dokładnie jest? Kiedy możemy ją przeprowadzić? Jakie efekty przynosi? Odpowiadamy.

Gdy kontrahent nie płaci

Ściąganie należności możemy zacząć już na drugi po upłynięciu terminu płatności. Wiele firm właśnie tak robi – ostatecznie chodzi o należne pieniądze. Sama windykacja może być przeprowadzana na bardzo wiele sposobów. Podstawowy podział dotyczy windykacji polubownej oraz sądowej, czy inaczej, komorniczej. W pierwszym przypadku sami posiadamy odpowiednie narzędzia, aby wyegzekwować zapłatę należności. Korzystając z drugiego rozwiązania musimy już zgłosić sprawę do sądu. Następnie to komornik ściąga z majątku dłużnika należnie nam pieniądze. Windykacja telefoniczna należy do pierwszej grupy, a więc jest rodzajem windykacji polubownej. Możemy ją przeprowadzać we własnym zakresie bądź też skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy windykacyjnej. Wybór należy tylko i wyłącznie do nas.

Jak działa windykacja telefoniczna?

Windykacja polubowna ma to do siebie, że dzięki niej możemy jedynie przypominać klientowi o konieczności dokonania na naszą rzecz płatności. Nie możemy natomiast siłą wyciągnąć od niego pieniędzy. Windykacja telefoniczna polega na przypominaniu klientowi o powstałym długu za pomocą połączenia telefonicznego. Dzwonimy o niego i informujemy, że termin płatności już minął. Grzecznie pytamy, kiedy możemy spodziewać się przelewu. Możemy również wyznaczyć nowy termin płatności. Jeśli klient nadal nie płaci, wykonujemy kolejne telefony. Jak długo? Właściwie do momentu, w którym zdecyduje się w końcu zapłacić. Windykacja telefoniczna często przybiera formę wręcz nękania nieuczciwego kontrahenta telefonami. Możemy dzwonić raz dziennie, możemy również wykonywać telefon kilkakrotnie w ciągu dnia. Wszystko po to, aby uświadomić klientowi, że będziemy walczyć o nasze pieniądze. Windykacja telefoniczna ma właśnie za zadanie zadziałać na psychikę klienta. Ma mu bowiem wyperswadować, że nie zrezygnujemy z dochodzenia naszych praw. Co więcej, klient nękany telefonami często płaci choćby po to, aby więcej nie musieć ich odbierać. Co jednak w sytuacji, gdy umieści nas na czarnej liście kontaktów? Są w tym przypadku dwa rozwiązania. Możemy wykonywać telefony z numer zastrzeżonego albo też zwyczajnie sięgnąć po inny numer telefonu. W firmach zwykle każdy dział posiada własny numer, dlatego możemy dzwonić kolejno z każdego z nich.

Zalety windykacji telefonicznej

Zastanówmy się, jakie zalety niesie ze sobą windykacja telefoniczna? Jedną z nich będzie fakt, iż jest to bardzo tania forma odzyskiwania należności. Połączenia telefoniczne zwykle nic nas nie kosztują, ponieważ wykonujemy je w ramach abonamentu. Co więcej, telefony może wykonywać każdy – sekretarka, księgowa czy właściciel firmy. Nie musimy zatrudniać osoby, która zajmie się ściąganiem należności. Nie musimy również korzystać z pomocy profesjonalnej kancelarii windykacyjnej. Telefony wykonujemy w dogodnym dla nas czasie – możemy to zrobić na przykład podczas przerwy na kawę. Dzięki temu nie tracimy cennych godzin pracy. Zaletą jest również fakt, iż windykacja telefoniczna jest całkowicie legalna. Możemy bowiem dzwonić do klienta tyle razy, ile tylko chcemy. Niemniej jednak pamiętajmy, że nie wolno nam stosować gróźb. Podczas rozmowy powinniśmy być grzeczni i odzywać się w sposób kulturalny.

Skuteczność windykacji telefonicznej?

Czy windykacja telefoniczna może w ogóle być skuteczna? Generalnie rzecz biorąc, tak. Niemniej jednak musimy rozważyć kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim sprawdzi się ona w momencie, gdy dłużnik zwyczajnie zapomniał o zapłacie. Może się tak zdarzyć każdemu, w nawale codziennych obowiązków. Jeśli jednak dłużnik w ogóle nie zamierza płacić, to żaden rodzaj windykacji polubownej nie będzie skuteczny. Musimy wtedy wnieść sprawę do sądu. Dotyczy to także dłużników, którzy nie mają środków na spłatę zobowiązań. Wtedy komornik będzie musiał spieniężyć pozostałości ich majątku i spłacić wierzycieli. Windykacja telefoniczna zwykle przynosi oczekiwane rezultaty, jeśli połączymy ją z innymi rodzajami windykacji. Możemy przykładowo napisać list z prośbą o dokonanie zapłaty. W nim też umieśćmy nowy, proponowany przez nas termin płatności. Do tego dnia dzwońmy do klienta, aby przypomnieć mu o zaległej fakturze czy racie pożyczki. Windykacja telefoniczna, w przypadku profesjonalnych firm windykacyjnych, jest zwykle czynnikiem uzupełniającym inne rodzaje windykacji. Jeśli klient otrzyma list, maila, a do tego jeszcze telefon, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że w końcu zapłaci. Weźmy to pod uwagę, jeśli będziemy decydować się na wdrożenie konkretnego modelu windykacji w naszej firmie.