Budowa kontenera morskiego
Transport

Budowa kontenera morskiego

Kontenery morskie mogą wydawać się niepozorne, jeśli porównamy je z elementami, które są zaawansowane technologicznie. To jednak nie umniejsza ich wagi, która wpływa na obniżenie kosztów żeglugi morskiej. To jeden z czynników, które sprawiają, że jest ona nie tylko konkurencyjna cenowo, ale również korzystniejsza. Ponadto potencjał tych blaszanych pojemników został doceniony również w innych aspektach.

Domy mieszkalne z kontenerów to trend, który prawdopodobnie będzie nasilał swoje znaczenie rynkowe, ponieważ jest to rozwiązanie, które zawiera wiele zalet (od prędkości wykonania, przez cenę, do nowoczesnego i ekologicznego designu). Gotowe kontenery mieszkalne nieraz zbudowane są z wielu modułów. W tym artykule przyjrzymy się bliżej budowie jednego elementu. Z czego składa się kontener morski? Jak jest zbudowany i które elementy mogą się różnić w zależności od wariantu? Jest to temat, który łączy kwestie transportu morskiego oraz ciekawej koncepcji mieszkalnej.

Rodzaje kontenerów

Ten temat można rozpatrywać na różne sposoby, ponieważ same kontenery mogą być grupowane według różnych kryteriów. Po pierwsze rozpatrzymy sam ich rozmiar. Po drugie różnicujące warianty budowy. Dwa najczęściej wykorzystywane warianty rozmiaru to 20 stopowy kontener oraz 40 stopowy. Ten pierwszy jest określony przez długość około 6 metrów. Pozostałe wymiary mogą się różnić w zależności od typu. Kontener 20 ft ma jednak najczęściej 33,2 m³ pojemności. 40 stopowy kontener to najczęściej trochę ponad 12 m długości oraz 67,7 m³ pojemności (najczęściej, chociaż nie jest to jedyny wariant). Druga kwestia lepiej odzwierciedla temat budowy. Nie ma znaczenia czy analizujemy kontener 40 ft, czy jakikolwiek inny, mogą one występować w kilku typach. Przykładowo high cube różnią się większą wysokością zewnętrzną, palletwide są szersze i tym samym ułatwiają załadunek poprzeczny, a hardtop jest przystosowany do cięższych ładunków.

Najważniejsze elementy budowy

W ogólności każdy może sobie wyobrazić wygląd kontenera morskiego i tym samym najważniejsze elementy jego budowy. Prawda nie jest odległa od tego tematu. Najważniejszymi elementami są oczywiście ramy oraz ich pokrycie. W tej drugiej sytuacji na szczególną uwagę zasługuje podłoga oraz same drzwi. Pozostałe elementy (które np. wzmacniają całą konstrukcję lub ułatwiają transport) nie przychodzą nam na myśl w pierwszym momencie, ale jednak są praktyczne i tym samym usprawniają cały proces transportu. Ponadto powinniśmy pamiętać, że kontener musi zostać wyprodukowany zgodnie z międzynarodowymi normami. Tym samym możemy być pewni, co do spełnienia przez nie testów wytrzymałościowych.

Polecamy uwadze:

Rama jako szkielet budowy

Prostopadłościan ma oczywiście 12 krawędzi. Pionowe nazywamy słupkami narożnymi. Ponadto możemy wyróżnić 8 belek: 2 dolne wzdłużne, 2 dolne poprzeczne, 2 górne wzdłużne i 2 górne poprzeczne. Zgodnie z wymogami szkielet kontenera musi wytrzymać ciężar 9 w pełni załadowanych kontenerów, które zostaną na niej ustawione.

Pokrycie kontenera

Podstawą jest zapewnienie wysokiej jakości stalowego pokrycia. Istotnym elementem jest sprawdzenie wytrzymałości poszczególnych elementów. Ściany i dach zwykle powstają z blachy trapezowej. Podłoga jest bardziej wymagającym elementem. Najczęściej jest ona pokryta dodatkowym deskowaniem, które stanowi dodatkową obronę dla produktów. Ważnym elementem jest użebrowanie. Ważnym elementem jest gęsia szyja oraz kieszenie na widły. Producenci muszą uwzględnić odpowiednie wentylowanie przestrzeni kontenera, co jest zapewnione przez występowanie specjalnych składek.

Drzwi kontenera

Ważnym elementem są również same drzwi, które jednocześnie muszą łączyć mobilność oraz odpowiednią wytrzymałość. Gniazda rygli oraz rygle stanowią podstawę do przytwierdzenia drążków. Kontenery mają rączkę z zamknięciem celnym. Oczywiście drzwi umieszczone są na zawiasach. Ważnym składnikiem wytrzymałości jest zapewnienie, żeby drzwi nie stanowiły słabego elementu całej konstrukcji. Występowanie kilku rygli oraz drążków służy właśnie zapewnieniu trwałości.

Sprawdź także:

Inne elementy budowy kontenera

Na tym nie kończy się jednak budowa kontenera. Wewnętrzne zaczepy mocujące są elementami, które pozwalają na przytwierdzenie ładunku, który znajduje się w kontenerze do jego ścianki. Tym samym ogranicza się jego ruchomość. Zaczepy znajdują się zarówno przy słupkach narożnych, jak i przy górnej i dolnej ramie. Część może być również wpuszczona w podłogę. Unormowanie służy zapewnieniu odpowiednich parametrów wytrzymałościowych. Nie oznacza to, że każdy kontener musi być dokładnie taki sam. Rowki manipulacyjne mogą występować, ale nie ma takiego wymogu. Nie każdy przewożony towar jest identyczny i niektóre z nich wymagają dodatkowe zabezpieczenia.

Podsumowanie budowy

Efektem połączenia tych wszystkich elementów jest uzyskanie produktu, który idealnie nadaję się na potrzeby transportu. Przede wszystkim żeglugi morskiej, ale jednak nie tylko. Coraz częściej wykorzystuje się również tę formę w budownictwie. Rama kontenera stanowi jego szkielet, na którym może zostać zamontowane pokrycie. Spośród niego na szczególną uwagę zasługuje podłoga (wraz ze sklejką czy kieszeniami na widły) oraz drzwi. Ponadto ważne jest występowanie zaczepów, które ułatwiają przytwierdzenie transportowanego towaru.